May 2, 2019

V7.2_DONE_V.3_REAL.FINAL_V2.1

by Robert Vonk in Geen categorie

Een film gaat voor het eerst naar een klant, versie 1.0 is het resultaat van allerlei processen en meetings die hebben geleid tot deze film. Komen alle losse onderdelen goed bij elkaar? Zijn de gemaakte keuzes de juiste geweest? Maakt iedere stap in het post-productieproces de film beter? Welke fases zo’n film allemaal heeft doorlopen is een proces waar de meeste mensen geen idee van hebben. Is dat erg? Nee helemaal niet!

Iedereen moet de film onbevangen kunnen kijken, net als de kijker die de film straks voor het eerst ziet. Daarom streven wij er altijd naar om onze eerste versie zo compleet als mogelijk te maken. Geen tussenversie waar je nog even door de laatste tien seconden edit heen moet kijken of waar de audio nog netjes moet worden gemixt. Toch lijkt het mij leuk om eens al die stappen te belichten waar een project bij I-MOR doorheen wordt gesluisd. De stappen die uiteindelijk resulteren in een film waar iedereen blij mee is.

Welkom in de wereld van corporate film en video.

Omdat we projecten maken in opdracht van, vaak grote, corporate organisaties en bedrijven komen er ook grote belangen om de hoek kijken. Meerdere mensen met verschillende belangen zijn verantwoordelijk voor het project en; zoveel mensen, zoveel wensen. Corporate video is daardoor best een moeilijke tak van sport waarin wij inmiddels ruime ervaring hebben. Het is als eerste van belang dat we goed in kaart brengen waarom en voor wie we een project gaan realiseren. Het indexeren van de verwachtingen doen we tijdens de briefing.

 

“We willen graag een toffe video, en nu?”

Briefing

Een briefing is essentieel voor het slagen van het project. Het is van belang dat we hier niet alleen de visie van het bedrijf tot in essentie begrijpen maar ook de motivatie om het project te maken. Wat is het doel van deze video? Wat wil de klant hiermee bereiken? Wat zijn de belangen binnen het bedrijf? Wie heeft er iets over te zeggen? Is een video wel het juiste medium om de boodschap over te brengen? Zoja, wat is dan het budget?

In deze fase van het proces stellen wij erg veel vragen, soms komen we na deze sessies tot de conclusie dat het oorspronkelijke idee van “gewoon een toffe video” veel meer belangen dient. Dat is geen probleem maar met al deze wensen dienen we rekening te houden.

“Zitten we op één lijn?”

De-brief

In de de-brief vertalen we de wensen van de klant tot een document waarin we kunnen toetsen of wij de klant goed hebben begrepen. In dit document beantwoorden we alle vragen tijdens het briefingproces. Wat wordt het project? Klopt de doelgroep? Kunnen we hiermee aan de slag? Is dit echt wat we willen en wat we nodig hebben als organisatie?

“In deze whitepaper van 1500 woorden staat alle informatie die in de film moet.”

Concept

In de conceptfase maken we de vertaalslag van wens naar boodschap. De conceptfase kan soms heel kort zijn, een reportage is een reportage, toch zijn er situaties waar we deze fase uitgebreider aanpakken. Een film is tegenwoordig vaak erg kort maar dient wel een bepaalde spanningsboog te hebben. Video is een ideale tool om een gevoel over te brengen, dit gevoel is vaak veel sterker dan de te vertellen boodschap. Daarom maken we hier soms harde keuzes. Soms wil de klant zoveel informatie aan de kijker overbrengen dat dit niet past binnen de tijd en het gevoel van een video. In welk vorm kunnen we de boodschap gieten zodat zoveel mogelijk informatie overgebracht kan worden maar het gevoel overeind blijft. Wanneer het vertrekpunt op een sterk concept leunt worden keuzes in de vervolgstappen veel gemakkelijker gemaakt.

“Hoe rood is de rode trui uit scene 3?”

Script

Wanneer het concept is gekozen gaan we de scriptfase in. We merken dat dit een fase is waar veel verbeeldingskracht voor nodig is. In het script staan vaak dingen plat en plastisch omschreven, dit omdat iedereen die met de film aan de slag moet weet wat er geregeld moet worden. Wij hebben hier dan al een bepaald beeld en idee bij terwijl het als tekst op papier niet altijd even mooi wordt verwoord.

Elke keuze die we als filmmaker maken, heeft consequenties voor het verhaal. Het verhaal moet kloppen en sluitend zijn. Waarom zou een rol in de film deze keuze maken om dit te doen? Wat is het doel van hem of haar om hier te zijn? Om te voorkomen dat een film nep of geforceerd overkomt wordt hierover nagedacht en worden keuzes gemaakt. Dit allemaal om ervoor te zorgen dat we een zo goed mogelijk eindproduct kunnen realiseren.

“We hebben een bouwplaats, alleen geen hijskranen, is dat een probleem?”

Pre-productie

In de pre-productiefase komt alles op z’n plek. De locaties om te filmen, de acteurs, de aankleding, de attributen die we nodig hebben en de apparatuur die we gebruiken om het project te realiseren. De keuzes die hier worden gemaakt zijn van groot belang voor het eindproduct. De acteurs kunnen je film maken of breken net als, bijvoorbeeld, de kleur van de auto die langsrijdt in de slotscene.

“En, Actie!”

Opnames

De opnames zijn een geweldige fase van het project. Alles en iedereen komt op deze dagen samen om alles wat bedacht is daadwerkelijk uit te voeren. The point of no return. De keuzes die in eerdere fases zijn gemaakt moeten hier écht op hun plek vallen. Wanneer dat ook daadwerkelijk gebeurt geeft dat echt een kick.

“This is where the magic happens”

Post-productie

In de post-productiefase gaan we aan de slag met de beelden uit de opnames. Hier komt onze ervaring echt van pas. De consequenties van keuzes uit eerdere fases moeten hier op z’n plek vallen en tot één consistent geheel worden gemaakt. Wanneer de film is gemonteerd is het project nog niet af. Na de montage gaan we door naar de afwerking en dat is waar de magie van een film écht tot leven komt.

  • Edit
    In de edit maken we van alle geschoten shots een kloppend geheel. Is dit shot wel lang genoeg om alle beeldinformatie te verwerken voor de kijker? Is dit b-roll shot van een telefoon close genoeg om te kunnen lezen wat er staat? Sluit dit interview aan bij de eerdere quote om het verhaal duidelijk te maken?
  • Grading
    In deze fase kiezen we de kleuren en laten we deze goed matchen met elkaar. Binnen het gekozen concept laten we de kleuren van de film goed samenwerken met het idee en de boodschap van de film. Wat doet rood met de huidtinten? En hoe ziet die rode trui uit scene 3 er dan weer uit?
  • Audio
    Geluid is misschien wel 80% van de beleving van een film. Waarom? Nou, geluid speelt direct in op de emotie van de kijker. Het zet de sfeer voor de scene of de hele film neer. Muziek en geluid zijn ook enorm belangrijk om een kloppend geheel te maken van de ervaring die de film op de kijker heeft. Het ritme van de montage in combinatie met de muziek en geluid bepalen voor een heel groot deel of de film in de eerste paar seconden de aandacht van de kijker op zich weet te vestigen.
  • Compositing
    Compositing is een soort photoshoppen maar dan voor 25 foto’s per seconde. Er zit nog een beetje vogelpoep op het raam, kan dat weg? Dat verkeersbord valt te veel op en leidt af, dat moet weg. Er moet eigenlijk toch nog een auto langsrijden, dus dat moet er nog even in. De lucht is toch wel erg bewolkt. Kunnen we daar een mooie zomerse lucht van maken? Ja natuurlijk, doen we gewoon!
  • Artwork, Titels en Logo’s
    Voor video’s van grote corporates is het enorm van belang hoe titels, logo’s en teksten in de video zijn verwerkt. Hebben ze de juiste timing? Zijn ze goed leesbaar op elk formaat (TV, online, mobiel)? Zijn ze conform de internationaal opgestelde richtlijnen van het merk? In een tijd waarbij veel video’s worden voorzien van teksten een niet te onderschatten deel van de post-productie.

“Kill your darlings!”

Versie 1.0

Het moment dat de klant voor het eerst gaat zien waartoe alle inspanningen hebben geleid. Zoals ik al eerder schreef is het van belang dat onze klant dit onbevangen kan doen, net als de uiteindelijke kijker. Zoals gezegd is deze eerste versie al zo ver en goed als mogelijk af zodat die onbevangenheid ook gewaarborgd is. Voor ons is dit ook heel belangrijk omdat we weten welke fase nog gaat komen…

“De persoon op 0:45 zegt wel erg vaak “Eeeh”, kan dat eruit?”

Feedback

De feedback van onze klant komt terug, de eerder vermeldde verbeeldingskracht is ook hier weer van groot belang tussen de voorbereiding en de uiteindelijke verwachting. Als deze heel ver uit elkaar liggen is er iets niet goed gegaan in de stappen hiervoor. Daarnaast is het ook logisch dat hier soms toch nog aanpassingen komen want die vertaling van idee naar daadwerkelijke film is ons vak en niet dat van de klant. Soms is het moeilijk iedereen tevreden te stellen. Binnen de organisaties waar wij voor werken zijn er soms meerdere mensen verantwoordelijk voor de uiteindelijke uitkomst maar dragen zij niet dezelfde functie en belangen voor die organisatie uit. Het goed uitleggen van onze keuzes in het post-productieproces kan soms veel werk zijn maar dat is niet erg. Hoe beter wij onze klanten begrijpen, hoe beter we ze kunnen bedienen en adviseren. Dat is een investering die wij graag doen.

“Wie regelt de popcorn?”

Final

We sturen de final versie op. Een mooi moment want iedereen staat achter het gecreëerde eindresultaat. De feedback is verwerkt, een quote aanpassen is bijvoorbeeld geen probleem maar de audio moet dan ook nog eens worden gedaan en dat heeft misschien ook wel effect op andere shots, ritme, artwork, etcetera. Elke feedbackronde heeft consequenties voor het eindresultaat en tot aan de final is er dus de mogelijkheid dat in het gehele post-productieproces nog gewerkt wordt aan de film.

“We hebben van vorig jaar nog dronebeelden in de zomer, die kunnen we nu wel gebruiken!”

Samenwerking

Bij I-MOR investeren we graag in een goede samenwerking, als ons werk duurzaam is heeft het automatisch ook meer waarde voor onze klant. Dit is ook de reden waarom wij eigenlijk nooit maar één project voor klanten doen maar altijd mikken op een langdurige samenwerking waarin we het vertrouwen van de klant kunnen winnen en waarin zij weten dat we het maximale uit een project halen. Door een professionele en duurzame samenwerking kunnen we meer voor minder. We weten wat de klant nodig heeft en hoe ze dit graag willen zien. Hier zit voor ons ook de winst, hoe meer vertrouwen we krijgen, hoe creatiever we kunnen worden en hoe “toffer” we de video kunnen maken. Dat allemaal zonder dat de film “V7.2_DONE_V.3_REAL.FINAL_V2.1” als bestandsnaam heeft.