September 14, 2023

Voice-overs: Hoe vind je de juiste stem bij het merk?

by Robert Vonk in Geen categorie

Online, op televisie, in de bioscoop of op de radio overal zie én hoor je elke dag wel een commercial. Des te belangrijker dat die van jou dus opvalt in het grote commercial-woud. Maar hoe zorg je daarvoor? Bij I-MOR zetten we altijd storytelling in om een opvallende commercial te maken die blijft hangen. Audio speelt daarbij een zeer belangrijke rol, denk aan de juiste muziek, stem, effecten en audiomix en met de juiste combinatie maakt een commercial echt impact op de kijker. Daarbij hoort natuurlijk ook het regisseren en inspreken van zo’n stem, een expertise die we bij I-MOR in huis hebben. Daarom geven we graag een inkijkje in de wereld van voice-overs. Aan welke kwaliteiten moet een voice-over voldoen? En hoe vind je nou de juiste stem bij het merk? We gingen hierover in gesprek met Jeroen van Voicebooking.com en voice-over Christina.

We zijn bij I-MOR altijd op zoek naar nieuwe stemmen, stemmen die anders zijn dan wat we gewend waren. Voorheen moesten we in ons netwerk zoeken naar geschikte stemmen, maar dat nam veel tijd in beslag en we wilden juist snel en efficiënt werken. Daarom zijn we gaan samenwerken met Voicebooking.com. Zij hebben dat allemaal al voor je uitgezocht. Je kan op hun website invoeren wat je wil of even met ze bellen voor andere voorstellen. Zij voeden je heel erg in wat je nodig hebt. En dat werkt fijn. Bovendien is de techniek en kwaliteit hoogwaardig. Het is zowel als regisseur als stem prettig dat je je tijdens de effectieve opname niet bezig hoeft te houden met dat soort dingen. Je kan het veel meer hebben over tone of voice en klank. De dingen waar je het over wil hebben om die commercial op een hoger niveau te krijgen.

Voicebooking biedt als een online webshop de beste native stemmen uit meer dan 80 talen die razendsnel én op afstand kunnen opnemen vanuit hun professionele thuisstudio. Zo ook Christina, een Vlaamse voice-over woonachtig in Spanje, waar we inmiddels al 3 jaar mee samenwerken voor opdrachtgever albelli. Je kan dus wel zeggen dat we elkaar inmiddels goed kennen. Alhoewel…We kennen elkaar eigenlijk alleen via onze stemmen, maar een aantal weken geleden hebben we elkaar voor het eerst ontmoet en dat was ontzettend leuk.

Christina: ‘Ik ben ontzettend blij met de samenwerking tussen Robert en de rest van het I-MOR team. We werken nu al een aantal jaar samen voor albelli en met kleine opmerkingen slaagt hij er iedere keer weer in om die nuance aan te geven van hoe het toch een klein beetje anders kan, een beetje vrolijker of warmer. Robert is een regisseur die goed weet wat hij wil. Hij doet het soms ook wel eens een keertje voor. Hij weet de dingen heel juist, accuraat en efficiënt te verwoorden, zodat je als stem weet, ja dat willen ze horen.’

Dat het opnemen zo soepel verloopt heeft natuurlijk alles te maken met samenwerking. Ook met Voicebooking. Daar werken alleen maar kundige mensen met kennis en passie voor het vak en de inhoud. En dus ook Christina, voor wie we bij I-MOR inmiddels een bijnaam hebben, namelijk Christina the Machina. Je geeft haar twee, drie woorden en dan komt het er precies zo uit als je wil. Daarnaast denkt ze altijd mee. Om een voorbeeld te geven, het komt wel eens voor dat een Nederlandse commercial is vertaald naar het Vlaams, maar dat bepaalde dingen toch niet helemaal op die manier gezegd worden. Die feedback krijgen we dan weer terug en passen we dan on the spot aan. Wat dat betreft is het heel fijn dat we met native speakers kunnen werken.

Jeroen: ‘Hiermee onderscheiden de voice-overs van Voicebooking zich van de rest. Het is niet alleen maar simpel een script aflezen, maar ze moeten ook kunnen meedenken in het proces en expertise hebben. Want uiteindelijk kan iemand iets in gedachten hebben vanuit een bepaald perspectief, maar is het heel vaak de stem die het verschil maakt. Christina ziet zoveel verschillende scripts langskomen dat zij het heel gauw weet als een script te lang is of dat ze het heel gauw ziet als er dingen worden gezegd die lokaal niet de bedoeling zijn. Ik vind het dus heel belangrijk dat je een stem niet alleen boekt voor de stem, maar ook voor hun expertise.’

Er komt een hoop meer bij kijken dan simpelweg op muziek inspreken. Een voice-over moet veel in huis hebben. En als je dan een goede ervaren voice-over hebt gevonden, dan moet deze stem ook nog eens passen bij het merk. Het is superbelangrijk om de juiste stem aan een merk te koppelen. Dat degene die het vertelt direct matcht met degene voor wie de commercial gemaakt is. Op een niveau dat je het zelf niet echt door hebt. Dat je inderdaad denkt: ‘Dit is iemand die dit product gebruikt of dit is inderdaad mijn goede vriendin die dit aan mij uitlegt.’ Dat moet binnen een milliseconde raak zijn. En als dat raak is dan hoef je er daarna ook niet meer over te twijfelen. De boodschap is niet meer vaag.

Er zijn allerlei manieren om die boodschap over te brengen, maar er zitten wel een aantal trends binnen dat landschap. Tijdens Obama waren ‘spoken word’ teksten opeens heel populair en nu zie je bijvoorbeeld een grote vraag naar ‘urban voices’, de coole stoere jongen die jou iets hips komt vertellen. Maar ook veel moet ‘conversational’ zijn. Oftewel alsof er iemand letterlijk naast jou zit en jouw dingen gaat uitleggen over een fotoboek. En dat moet iemand wel écht kunnen.

Christina: ‘Als voice-over vraag je je af, voor wie werk ik? Voor wie praat ik nu? Tegen wie praat ik? Wie luistert er naar deze boodschap en wat is de bedoeling van de opdrachtgever? Hoe gaat dit overkomen bij het publiek, bij de persoon? Dat is toch ook iets wat je als voice-over telkens meeneemt in elke opdracht die je doet. In wie zijn oren komt dit terecht?’

Wat je soms ziet gebeuren, helemaal met de nieuwe ontwikkelingen op het gebeid van AI, is dat er gebruik wordt gemaakt van automatisch gegenereerde stemmen. Omdat men denkt dat het makkelijker en sneller werkt of denkt goedkoper uit te zijn. Bij I-MOR werken we het liefst met echte stemmen in plaats van dat door een robot te laten doen. Door het ontbreken van een creatief proces krijg je met AI namelijk nooit het resultaat waarvan je zelf misschien niet eens wist dat je het kon krijgen. Als we vanaf nu alles met AI zouden doen, dan krijg je eenheidsworst en dan valt straks helemaal niks meer op. Dan zitten we allemaal in een soort tunnel met monotone stemmen. Het kan absoluut bepaalde dingetjes fiksen, maar een creatief proces is het vooralsnog niet echt. Je krijgt precies wat je invoert, of juist totaal niet. Wat zo fijn is aan een creatief proces, is dat je iets kan laten ontstaan wat je misschien niet had verwacht. Ik heb een idee, jij hebt een idee. En dan probeer je iets en dat krijg je dan direct terug en daar ga je verder op door, omdat het zo is ontstaan. Dat is de kracht van het onverwachte waarmee je uiteindelijk het verschil maakt voor je klant.

Al met al komt er dus best een hoop bij kijken om de juiste stem bij een merk te vinden. Want een stem die alleen ‘mooi’ klinkt is duidelijk niet genoeg. Daarom sluiten we graag af met onze belangrijkste tips voor het vinden van de juiste stem bij een merk:

  • Maak gebruik van een serieus platform zoals Voicebooking.com, waar mensen werken met verstand van zaken, voor het vinden van jouw stem.
  • Een vaste stem geeft herkenbaarheid en consistentie. Als mensen de stem herkennen, kunnen ze meteen een associatie maken met jouw merk. Dit kan helpen om je merk in de gedachten van het publiek te verankeren.
  • Zorg voor een goed voice-over script, geschreven in spreektaal en waarin je de woorden van jouw doelgroep kiest.
  • Werk met ervaren voice-overs, sta open voor feedback vanuit hen en wees flexibel in het creatieproces. Zo ontstaan de mooiste dingen.