June 29, 2021

Geen emotie achter bits en bytes? Echt wel!

by Robert Vonk in Geen categorie

Door: Rogier van de Weerd

Video’s maken voor de IT-branche kan een uitdaging zijn. Het is voor een creatief bedrijf niet altijd makkelijk om de technische details van een IT-product of dienst te begrijpen en die dan ook nog eens te vertalen naar een verhaal dat raakt. Vaak blijft het te plastisch en technisch. Maar wij weten inmiddels dat ook IT-producten en -diensten zich prima voor storytelling lenen. Met de juiste ervaring en expertise vind je ook achter de technische details een mooi verhaal. 

Complexe materie, grote uitdaging?

Gedurende de jaren hebben wij steeds meer IT-bedrijven aan ons portfolio mogen toevoegen. Of het nu gaat om connectiviteit, dataopslag, virtual desktops of andere cloudoplossingen, we know the drillAls wij om tafel zitten met organisaties als InterXion, HPE of Uniserver deinzen we niet terug als het gaat over legacy-software, SaaS, switchers, SSD of kritische bedrijfsapplicaties. We slaan juist lekker aan op die technische taal en weten als de besten hoe we al die techniek kunnen vertalen in een mooi, aansprekend verhaal. Hoe zorg je ervoor dat jouw content relevant blijft? Morgen zijn er alweer nieuwe ontwikkelingen. Hoe bereik je jouw doelgroep aan het begin van de funnel en hoe visualiseer je de relatief complexe materie? Als full-service videomarketingbureau kennen we de uitdagingen van de IT-marketeer. 

Storytelling in IT

Steeds meer bedrijven maken de omslag van productgericht communiceren naar beleving. Ook marketing en sales beginnen te begrijpen wat de waarde is van een mooi verhaal. Toch blijven ze nog te veel op de productdetails hangen. Zeker binnen de IT is dat niet toekomstbestendig. Hoe mooi technologie ook is, IT-oplossingen veranderen waar je bij staat. Op het moment dat er iets nieuws op de markt wordt gezet, is de volgende ontwikkeling alweer in de maak. Voor je het weet is je video achterhaald. Gelukkig zijn wij er om onze klanten te helpen. Wij kijken naar de visie van een bedrijf, naar het verhaal achter de organisatie, naar passie. Wat IT voor een organisatie kan doen, is vaak vele malen interessanter dan hoe een oplossing technisch in elkaar steekt.  

Energy of the future’: een bedrijfsfilm die raakt

Zo vroeg Microsoft ons een casevideo te maken over meerdere Microsoft-projecten rondom schone energie en energietransitie. Als je werkelijk alle facetten van dat proces wil laten zien, verzand je in een verhaal dat zo technisch wordt, dat niemand het meer wil zien. Wij stelden voor in plaats daarvan een kortfilm te maken die de kijker beweegt. Gelukkig kon Microsoft zich direct vinden in ons voorstel. We maakten een korte film waarin we een vader en zijn zoon volgen terwijl ze beiden bezig zijn met een project dat impact heeft op hun omgeving. De film laat zien dat iedereen een impact kan hebben op het leven en de omgeving van andere mensenop een manier die raakt. Het is best spannend om zoiets anders te doen, maar inmiddels gebruiken ze onze film bij elke presentatie die Microsoft houdt. Het geeft ze een mooie tool in handen die de missie en de visie van het bedrijf uitdraagt en heel duurzaam is.  

Kom los van je product

Video zet je in om mensen te inspireren en te motiveren. Als je puur informatief wil zijn, kun je beter een whitepaper, een blog of een e-book schrijven. Daar adviseren wij onze klanten ook in: welk medium kun je het best inzetten voor welk doel? Als je je doelgroep een ervaring mee wilt geven, echt wil inspireren en raken, moet je loskomen van het product. Dan krijg je een veel duurzamer stuk content. En dát is de ware kracht van film.  

Nieuwsgierig? 

Ben je ook op zoek naar emotie achter de bits en bytes van jouw business? Heb je wel ideeënmaar kom je niet verder? Daag ons uit, daar worden we blij van. Geef ons een belletje op 075 785 61 94 of mail naar rogier@i-mor.nl.