June 23, 2020

Safety, Lights, Camera, Action!

by Robert Vonk in Geen categorie
Door: Robert Vonk

Op donderdag 12 Maart zit ik op kantoor en ik werp een snelle blik op het nieuws, daar valt te lezen dat Denemarken op het punt staat om de grenzen te sluiten. Op iedere andere dag van het jaar was dit bericht me waarschijnlijk niet eens opgevallen maar nu spit ik het hele bericht door en hang ik niet veel later aan de telefoon. Ik zoek contact met Mike en Rogier die op dat moment nog op de Faeröer eilanden zitten voor een klus en vraag ze of zij daar meer zicht hebben op de situatie. In Nederland leeft dan nog de gedachte dat we na een maandje wat minder evenementen, handen wassen, de elleboogboks en thuiswerken Corona weer de baas zijn. Uiteindelijk besloot Denemarken op 13 Maart de grenzen een dag later te sluiten. Mike en Rogier stegen gelukkig die avond nog op vanaf Kopenhagen en ik haalde ze niet veel later op vanaf Schiphol.  

We zijn inmiddels ruim drie maanden verder en gelukkig zijn wij en iedereen in onze nabije omgeving gezond. Nog maar drie maanden geleden draaiden we op volle toeren en stonden er verschillende internationale klussen en gave commercials in onze agenda’s en in één klap werd die hele agenda leeg geveegd. In de twee weken die volgden hebben wij onszelf ook afgevraagd, wat nu? Kunnen we nog iets doen? Hoe gaan we hiermee om? Een spannende en onzekere tijd waarbij ook veel van onze klanten de deuren tijdelijk moesten sluiten. Daarmee was de vraag of we nog iets konden doen ook direct beantwoord.   

Na de eerste hectische periode keerde bij ons al snel de rust terug. Toegegeven, deze was lichtelijk gedwongen. Wel merkten we dat nu de trein iets minder hard reed, we meer ruimte kregen voor de wildste ideeën en ook nog eens de tijd om deze uit te werken. Tegelijkertijd waren er ineens ook klanten die, juist nu 😉, snel wilden schakelen vanwege de actualiteit. Een tv-commercial om onze klanten te bedanken in deze tijd, we hebben een week om hem te maken. We stelden elkaar na twee weken weer dezelfde vragen; kunnen we iets doen? Hoe gaan we hiermee om? Als je I-MOR een beetje kent dan weet je ook dat niks ons te gek is en we altijd al in kleine teams werken. Dus het antwoord stond voor ons eigenlijk al vast. Ja, natuurlijk gaan we dit doen.   

Dan kom je er al snel achter dat er eigenlijk nog heel veel mogelijk is binnen de huidige maatregelen. Natuurlijk moet je over sommige dingen even nadenken, automatisch stap je ‘s ochtends bij elkaar in de auto om te vertrekken maar nu rijden we apart van elkaar naar de set. We kunnen op de set heel goed afstand houden, iedereen binnen het team heeft zijn eigen verantwoordelijkheden en apparatuur om te bedienen. Het vergt alleen wat discipline dat ook echt te doen. Wanneer de afstand voor een korte tijd niet kan worden bewaard hebben we inmiddels hele mooie I-MOR mondkapjes en aan het einde van de dag nemen we alles af en zo staat alles schoongemaakt weer klaar voor een nieuwe productie. 

Wat was het heerlijk om weer op set te staan en na deze eerste draaidag binnen de anderhalvemeterafstandsregel *scrabbletip* groeide ons vertrouwen dat we eigenlijk weer heel veel konden doen. Binnen enkele weken gingen de deuren van onze klanten ook weer open en was de nood hoog om dit kenbaar te maken.  Niet alleen de heropening maar ook wat er veranderde voor bezoekend publiek. Een soort anderhalveloophole, een video maken op anderhalve meter afstand, over anderhalve meter afstand van ongeveer anderhalve minuut.   

Ook op kantoor draait inmiddels alles weer op volle toeren. Desinfectiemiddel en papieren handdoekjes zijn op voorraad en we hebben zelfs een plexiglas wandje geïnstalleerd. Het animatiewerk heeft sowieso niet stilgelegen en er zijn zelfs meerdere projecten op afstand gerealiseerd door middel van interviews via Teams en Zoom. Regie vanuit onze watertoren in Assendelft. Interviewer in Londen en de spreker in Zweden. Ideaal? Verre van. Wel een heel mooi voorbeeld van denken in de mogelijkheden die de beschikbare technologie biedt om toch hele mooie verhalen van onze klanten te kunnen blijven vertellen. Check onder deze blog vooral ook enkele van deze mooie projecten die allemaal binnen de huidige regelgeving zijn gemaakt. 

Omdat het, juist nu, net even anders gaat dan je misschien gewend bent, kijken we bij I-MOR, samen, altijd naar manieren om ervoor te zorgen dat we de drie door ons meest geliefde woorden kunnen blijven roepen.  

 

Lights, Camera, Action!